Uçaklar Neden "Dünya'nın Çatısı" Olarak Bilinen Tibet'in Üzerinden Uçmaz? | GSCimbom - En İyi Galatasaray Taraftar Portalı ve Forumu

Uçaklar Neden "Dünya'nın Çatısı" Olarak Bilinen Tibet'in Üzerinden Uçmaz?


Uçakların neden Tibet üzerinden uçmadığını biliyor musunuz? :unsure:

Flight radar uygulamasına baktığınızda dünyanın her yerinde uçan çok sayıda uçak varken Çin'in Tibet bölgesinde hiç uçak olmadığını göreceksiniz.

1705664987219.png

Asya'daki uzun mesafeli uçuşlarda üzerinden uçulmayan Tibet Özerk Bölgesi, Çin'e bağlı seyrek nüfuslu ve dağlık bir alandır. "Dünya'nın Çatısı" olarak bilinenn bu bölgenin üzerinden uçulmamasının pek çok teknik nedeni bulunuyor.

Havacılık sektöründe rota planlaması ve operasyonel değişiklikler yapmak karmaşık ve ilginç bir süreçtir. İnce işçiliğin yapıldığı bu alanda çok sayıda faktör analiz ediliyor; tehlike yaratabilecek, gereksiz zaman ve para kaybına neden olabilecek ihtimallerden olabildiğince kaçınılıyor. Bu bölgenin üzerinden uçulmamasının nedeni işte bu analizlerin bir sonucu.

Bölgedeki alçak alanlar bile 3.000 metre yüksekliğindedir, ortalama yükseklik ise yaklaşık 4.500 metredir. Uçaklar elbette çok daha yükseğe çıkabilir fakat kabin basıncının düştüğü acil durumlarda, prosedür gereği uçağın bir havaalanına yönlendirilmeden önce 3.000 metrelik irtifaya inmesi gerekir.

Uçakta yolculara verilen oksijen, gerekli irtifaya inilemediği takdirde o yükseklikte sadece 20 dakika yetebilir. Bölgede acil iniş yapılabilecek uygun bir alan neredeyse yoktur. Var olan iki havalimanı hem çok uzaktadır hem de bu havalimanlarına sadece birkaç pilotun inebilme tecrübesi bulunmaktadır.

1705666122869.png

Türbülansa hava akımlarının dalgalar halinde ve farklı hızlarda yukarı-aşağı hareket etmesi neden olur. Herhangi bir rotada da türbülans yaşanabilir fakat bu bölgedekilerin şiddeti yolcuları oldukça rahatsız edecektir ve acil bir durumu daha da tehlikeli hale getirebilir.

Standart Jet A1 yakıtının donma noktası -47 santigrat derecedir. Bölgede her zaman bu kadar düşük sıcaklıklar olmuyor fakat zaten soğuk olan dağların üzerindeki irtifada uzun süre seyretmek yakıtın donma riskini artıracaktır.

Bunun yanı sıra bölgede uçaklardaki radar sistemini destekleyecek radar sistemi bulunmuyor. Tüm bölge Çin nüfusunun yalnızca %0.2'sini oluşturuyor, nüfusu çok seyrek olduğu için bölgede radar sistemi konusunda yetkin insan bulunmuyor, muhtemelen kimse de Çin'den gelip burada çalışmayı tercih etmiyordur.

Ayrıca Tibet'in yakınlarında Hindistan'ın askerî üsleri de bulunuyor. Askerî üslerin üzerinden ticari uçuşların geçişi yasak olduğu için bu durumun da etkisi bulunuyor.

Kazadan kurtulanlar olsa dahi onlara acil yardım ulaştırmak günler alabilir. Kazazedelerin bölgedeki zorlu şartlardan dolayı hayatta kalma ihtimali de düşecektir. Ayrıca kara kutu yüzlerce metre uzağa savrulabilir, uçurumlardan düşebilir veya çığın altında kalabilir. Bu yüzden kazanın nedenleri, detayları anlaşılamayacaktır.

Kaynaklar: Interesting Engineering, Simple Flying
 
Tibet'ten sadece Kartal Tibet uçar
Yeter.

27077.jpg
 
Uçakların neden Tibet üzerinden uçmadığını biliyor musunuz? :unsure:

Flight radar uygulamasına baktığınızda dünyanın her yerinde uçan çok sayıda uçak varken Çin'in Tibet bölgesinde hiç uçak olmadığını göreceksiniz.


Asya'daki uzun mesafeli uçuşlarda üzerinden uçulmayan Tibet Özerk Bölgesi, Çin'e bağlı seyrek nüfuslu ve dağlık bir alandır. "Dünya'nın Çatısı" olarak bilinenn bu bölgenin üzerinden uçulmamasının pek çok teknik nedeni bulunuyor.

Havacılık sektöründe rota planlaması ve operasyonel değişiklikler yapmak karmaşık ve ilginç bir süreçtir. İnce işçiliğin yapıldığı bu alanda çok sayıda faktör analiz ediliyor; tehlike yaratabilecek, gereksiz zaman ve para kaybına neden olabilecek ihtimallerden olabildiğince kaçınılıyor. Bu bölgenin üzerinden uçulmamasının nedeni işte bu analizlerin bir sonucu.

Bölgedeki alçak alanlar bile 3.000 metre yüksekliğindedir, ortalama yükseklik ise yaklaşık 4.500 metredir. Uçaklar elbette çok daha yükseğe çıkabilir fakat kabin basıncının düştüğü acil durumlarda, prosedür gereği uçağın bir havaalanına yönlendirilmeden önce 3.000 metrelik irtifaya inmesi gerekir.

Uçakta yolculara verilen oksijen, gerekli irtifaya inilemediği takdirde o yükseklikte sadece 20 dakika yetebilir. Bölgede acil iniş yapılabilecek uygun bir alan neredeyse yoktur. Var olan iki havalimanı hem çok uzaktadır hem de bu havalimanlarına sadece birkaç pilotun inebilme tecrübesi bulunmaktadır.


Türbülansa hava akımlarının dalgalar halinde ve farklı hızlarda yukarı-aşağı hareket etmesi neden olur. Herhangi bir rotada da türbülans yaşanabilir fakat bu bölgedekilerin şiddeti yolcuları oldukça rahatsız edecektir ve acil bir durumu daha da tehlikeli hale getirebilir.

Standart Jet A1 yakıtının donma noktası -47 santigrat derecedir. Bölgede her zaman bu kadar düşük sıcaklıklar olmuyor fakat zaten soğuk olan dağların üzerindeki irtifada uzun süre seyretmek yakıtın donma riskini artıracaktır.

Bunun yanı sıra bölgede uçaklardaki radar sistemini destekleyecek radar sistemi bulunmuyor. Tüm bölge Çin nüfusunun yalnızca %0.2'sini oluşturuyor, nüfusu çok seyrek olduğu için bölgede radar sistemi konusunda yetkin insan bulunmuyor, muhtemelen kimse de Çin'den gelip burada çalışmayı tercih etmiyordur.

Ayrıca Tibet'in yakınlarında Hindistan'ın askerî üsleri de bulunuyor. Askerî üslerin üzerinden ticari uçuşların geçişi yasak olduğu için bu durumun da etkisi bulunuyor.

Kazadan kurtulanlar olsa dahi onlara acil yardım ulaştırmak günler alabilir. Kazazedelerin bölgedeki zorlu şartlardan dolayı hayatta kalma ihtimali de düşecektir. Ayrıca kara kutu yüzlerce metre uzağa savrulabilir, uçurumlardan düşebilir veya çığın altında kalabilir. Bu yüzden kazanın nedenleri, detayları anlaşılamayacaktır.

Kaynaklar: Interesting Engineering, Simple Flying
Peki doruk sana bir soru: uçaklar avrupadan amerikaya uçarken neden kuzey kutbu üzerinden amerika kıtasına geçiş yapar biliyor musun?
 
Üst Alt