Bu konuda boyle bir tepki gelebilecegini dusundugum icin onunla ilgili grafik ve makaleleri de buldum ,dilerseniz konuyu uzatacaksak koyabilirim
devletin gecmisten bu yana acimasiz ama benzerlerinin ve daha fazlalarinin petrol kaynagi olmayan ulkelerin de yaptigi gibi bir vergi politikasi guttugunun farkindayim . buradaki elestirilere kismen katilirim , kismen diyorum cunku zenginlik icinde yuzen ulkelerin de devletleri "hadi akaryakittan da o kadar vergi almayayim" demiyor , malesef bu cografi bir dezavantaj
fakat ben bu isleri iyi bilir ve takip ederim , akaryakit fonlari ile de cok maddi islemlerim olmustur , aynen seker pancarindan ,gumus fonlarina dek , ve trend olarak (gunluk haftalik degil) , petrol fiyatlari ve dovizdeki farkliliklar ayni dogrultuda son tuketici fiyatlarina yansiyor
bunu tartismamiz cok abes , belki halk olarak siz bunun detayli incelemesini yapabilecek bilgi ve kaynaga sahip olamayabilirsiniz ama durum bu . zaten zammi da devlet yapmiyor , devletin bu iste vergisini almak disinda bir dahli de yok
petrolu az islenmis olarak satin alan bir kurum var , bu kurum ile akaryakit bayiileri kendi kar marji , nakliye ucretleri ve satin aldiklari esnasindaki rezerv durumu gibi kriterlerle fiyatlari degistiriyorlar , yani otoyol ucretlerindeki gibi 7 kurus zam geldi , o 7 kurus gidip devletin cebine girmiyor , ama tabi dogal olarak her zam veya indirim esnasinda total fiyat uzerinden dusundugunuz zam aslinda vergi uygulanmamis 33% luk bolume geliyor
bu zammi da hic bir sekilde engelleyemezsiniz , bu zammin da alt kirilimlarinda petrol fiyatlarindan daha fazla doviz etkisi var , kur etkisi var .
hatta dahasi , komik gelecek belki ama ,internette bu iste uzmanlasmis kisilerin makalelerini okursaniz , asagidaki yazinin saglamasini yapabilirsiniz
Türk Lirası'nın değer kaybı nedeniyle geçtiğimiz aylarda ham petrol ve ürün fiyatlarına Türk Lirası cinsinden bakıldığında artış, dolar cinsindeki artıştan çok daha yüksek.
Türkiye'de akaryakıta yapılan zammın nispeten az olmasının nedeni, Enerji Piyasası Denetleme Kurulu'nun tavan fiyat uygulayarak fiyat artışının tüketiciye birebir yansımasını önlemesi.
Bu yıl dünyada ham petrol fiyatları yüksek ihtimalle petrol piyasasının kendi dinamikleri nedeniyle varil başına 50 ila 60 dolar arasında seyredecekler.
Fakat çifte baskı nedeniyle fiyatlar sabit kalacak ya da hafif miktarda gerileyecek dahi olsa, Türk Lirası'nın değer kaybı sürdüğü sürece Türkiye'ye yansıyan fiyatlar azalmayacak, tam tersine artacak.
Bu durum fiyatların belirlenmesindeki ikinci etken, Maliye Bakanlığı'nın inisiyatifindeki Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışları ile birleşince döviz kurundaki kayıp sürdükçe akaryakıt fiyatlarının daha da artması; benzinin litresinin 6, dizelin litresinin 5 liranın üzerine çıkmasını beklemek yanlış olmaz.