inşallah bahsettikleri özelliklerde, yerlilikte bir uçak yaparlar ama sanmıyorum. 200 mühendis çalışıyormuş bunlar hangi okullardan mezunlar, akrabalıklar ne ölçüde. şahsen ben yetkin bir mühendis olsam bir yere kadar milli yerli gazıyla tai gibi bir firmada çalışırım. türkiye'de çiftliğe döndürülmemiş bir kurum yokken çalıştığım yer de böyleyse bırakır yurtdışına giderim. kimse alınmasın ama batman üniversitesi, kastamonu üniversitesinden çıkan mühendisle neyi ne kadar yapabilirsin.
Çok yanlış düşünüyorsun renktaş. Bu konuda Mahmut Akşit'in TS 1400 konusundaki açıklamalarını dinlemeni tavsiye ederim. Counterpart olan yabancı menşeli motorlar proje başlangıcından ilk uçuşuna 8-9 yıllık süreçlerde yapılmışken TEI TS 1400'ü 6 yılda uçurdu.
Hem de bunu sıfırdan hem tasarım hem malzeme hem döküm teknolojisi geliştirerek yaptı.
TEI'nin TS1400'ü, PD-170'i, Kale'nin ürettiği KTJ serisi turbojet motorlar... Bu ürünler bu işi yapabildiğimizi ve yapabileceğimizi gösteriyor zaten.
TS 1400'den hemen sonra TF 6000'i de rekor sürede yaptılar, çünkü belirli process'ler aşıldı.
TF 10000 de mesela MMU'nun 35000 librelik motoruna giden yolu açacak bu bakımdan. Yani sadece Kızılelma ve Anka III'de motor ihtiyacı olduğu için yapılmıyor bunlar.
Bahsedilen 35.000 librelik motoru da yapacağız. Ama zaman ve para meselesi. Süreci her ne kadar birkaç yıl hızlandırabilsen de ürünlerin ortaya çıkışı için doğal süreçler var aşılması gereken.
Bugün Fransız Safran'ından İngiliz Rollce-Royce'una kadar hangi dünyaca ünlü motor şirketi 35.000 libre jet motoru yapmaya kalksa tasarımdan seri üretime geçen süre en az 10 yıl olur.