Oncelikle Fincher'in da sanat eseri seviyesinde film cekmedigini soylemek lazim. Herhalde cogu filmini severek izlemisimdir, bazilari en sevdigim filmler arasindadir ama filmin sanat eseri olmasi icin gorsel seviyede de dusunsel seviyede de bir hikaye anlatmaktan fazlasini yapmasi gerekir.
"Cut"lariyla unlu ne demek? Yani sahneler arasi geciste ruya veya flashback degilse blur etmedigini falan ovuyor. Ne izliyor bunlar disinda, Turk dizileri mi? Bir zahmet boyle seyirciye kasikla yemek yedirir gibi film cekmesin yonetmenler, bu basli basina bir teknik degil namusa dayanan bir zarurettir.
Ayrica buradaki metacinematic tanimi oyle bir tanim ki klasige yakin sekilde hikaye anlatan her film metacinematic oluyor o zaman.
Ben de Batman'i ayirdim zaten, Joker'in de enteresan bir antagonist olduguna katiliyorum ama tum filmlerin antagonistleri arasinda ozel bir yeri olduguna katilmam. Neden yani, duzgun plan yapabilen tek dengesiz nihilist Joker mi? Super kahraman filmlerinde boyle bir sey olmadigi icin insana ilk basta dahiane bir plot device olarak geliyor ama filmlerin butunuyle karsilastirinca cok daha enteresan conflictler goruyoruz.
Ikinci video (ki alinti dedigin bir cumleymis
) ise bence temel problemi ortaya koyuyor zaten, bu filmlerin subtext'i yok. Geleneksel hikaye orgulerini biraz egip bukerek sunmaya sanat diyemeyiz. Guzel hikayeler diyebiliriz ancak.
Yani elestirimi ozetlemem gerekirse Nolan oldukca standart bir formul olan protagonistli antagonistli climaxli olay orgulerini alip bir yerlerinden bozarak (tersinden anlatmak, eszamanli bastan sondan anlatmak, climax'ine kadar ve climax'inden sonrasini anlatmak vs.) onumuze subtextsiz sekilde koyuyor. Insani da bu eserler dusunmeye dahi sevk etmiyor.
Interstellar aptal insanlara zeki hissettirecek filmlerin basinda gelir bence. Isterse otursun son 5 Nobel odulu kazanan adama dayanarak yazsin. Filmin izleyicisini zorlamasi gereken zeka, fizik bilgisine dair zeka degil karakterlerin olmadigi, conflictin veya antagonistin net olmadigi, ya da herkesin her dusundugunu ve yaptigini soylemedigi, yegane motivasyonlarin kisisel motivasyonlarin olmadigi olaylara dair zekadir.
Surekli seyirciye bir seyler aciklama gayretinde kompleks ve buyuk hissettiren seyler ceken bir adam Nolan.