Cevap: Yazıcıoğlu'nun helikopteri düştü! Muhsin Yazıcıoğlu ve 5 Ceset bulundu
Türkiye acil yardım için tek numaraya geçecek
Acil durumlarda ABD'de 911, Avrupa'da da 112 aranıyor. Türkiye'de ise polis için ayrı, yangın için ayrı, sahil güvenlik için ayrı numaralar var. Acil Tıp Uzmanları Derneği, numara karmaşasının yakında giderileceğini açıkladı.
BBP Genel Başkanı Muhsin Yazıcıoğlu ile birlikte aynı helikopterde bulunan İHA muhabiri İsmail Güneş'in kaza sonrası 112 acil servisiyle konuşmalarının yayınlanmasından sonra acil servislerin nasıl çalıştığı sorusu gündeme geldi.
Türkiye’de acil durumlarda farklı numaralar aranarak yardım isteniyor. ABD ve birçok Avrupa ülkesinde ise acil durumlarda tek numara aranıyor; Avrupa ülkeleri arasında Fransa, Almanya, Avusturya, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, İzlanda, Hollanda, Portekiz, Romanya’da acil durumlarda aranan numara 112. ABD ve Kanada'da 911, İngiltere’de ise 999 ABD ve Kanada'da 911, İngiltere’de ise 999 Acil Tıp Uzmanları Derneği Başkanı Doç. Dr. Başar Cander, ntvmsnbc 'ye yaptığı açıklamada Türkiye’de de acil durumlarda tek bir numaranın aranması için çalışma yapıldığını söyledi.
Cander, “Türkiye’de de acil durumlarda tek bir numaranın arandığı sistem olmalı zaten bu sistemin kurulması ile ilgili projede gerçekleşmek üzere. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde acil durumlar için 112 numarası seçildi ve birleştirildi. AB uyum yasaları çerçevesinde bizde de 112 altında tüm acil servisleri birleştirmek için çalışmalar yapılıyor ve yakın zamanda da uygulamaya geçilmesi için çalışma yapılıyor" dedi.
FARKLI BİRİMLER AYNI ANDA HAREKET EDEBİLECEK
Son yaşadığımız helikopter kazasını da düşünürsek eğer tek numara altında toplanırsa verilerin daha sağlıklı alınması ve farklı birimlerin aynı anda hareket etmesi mümkün olacak. Afet gibi durumlarda organize çalışmayı sağlayacaktır. Bir afet durumunda olay yerine hem ambülansın hem itfaiyenin bazen de güvenliğin gitmesi gerekiyor. Bunların aynı merkezde tek numarayla takip edilmesi faydalı olacaktır. Bir de her acil durumda ulaşabileceğimiz tek bir numara olması kolaylık.
DENEYİMLİ OLMALI VE ÇABUK KARAR VEREBİLMELİLER
112 çağrılarını komuta merkezi yönlendiriyor. Komuta merkezinde çalışan kişinin çok deneyimli ve yetkin olması gerekiyor. Şu anda ülkemizde hem doktorlar hem hemşireler bu işi yapıyor. Ama biz yönlendirmenin doktorlar tarafından yapılmasını tercih ediyoruz. Bu konuda sürekli eğitimler yapılıyor. Biz de dernek olarak bakanlıkla ortak çalışmalar yapıyoruz. Olay yerinin tespit edilmesi, hastanın durumunun tespit edilmesi, bu konuda sağlıklı bilgi alınması temel prensiplerdir. Olağanüstü afet gibi durum sözkonusu olunca 112 merkezine gelen çağrıyı yanıtlayan kişinin eğitimin yanında deneyimli olması, çabuk karar verebilmesi ve hedefini iyi belirlemesi lazım. Helikopter kazasında 20 dakikalık telefon konuşması sonrasında elimizde hiçbir şey yok. 20 dakika konuşulmuş ama bir sürü gereksiz ifade kullanılmış. Hedefe yönelik sorular kaçmış. Ben oradaki arkadaşımızın eğitimsiz olduğunu düşünmüyorum. Ancak hayatında ilk defa böyle bir durumla karşılaşmış, bu konuda deneyimi yok. O yüzden böyle sorunlar yaşanmayacak şekilde tedbirlerin alınması gerekiyor.
ntvmsnbc..